A Szolnok déli elkerülő út részeként
1992-ben átadott Szent István Tisza-híd 10
éves fővizsgálata a mederközép
~7 cm-es lehajlását állapította
meg. A jelenség okainak tisztázására a Pont-TERV Rt.
készített ellenőrző statikai számítást. A
felszerkezet egy háromnyílású jobbparti ártéri
hídból, egy háromnyílású mederhídból és egy
kilencnyílású balparti ártéri hídból álló
folytatólagos gerendahíd. Az ártéri hidak
betolással, a mederhíd konzolos szabad betonozással
épült. A támaszközök 28,8+2x36+69+120+69+8x36+28,8
m-esek.
A számítást a TDV Austria
RM2000 nevű, feszített vasbeton hídszerkezetek
számítására kifejlesztett programjával végeztük el.
A program térbeli rúdszerkezetre épül, de speciális
modulokat is tartalmaz a keresztmetszetek, a
feszítőkábel-geometria, a feszítés és a
kúszási-zsugorodási folyamatok modellezésére.
A számítás során az építési adatok alapján vettük
figyelembe a kábelek darabszámát, geometriáját,
feszítési adatait, valamint a terheket. Az egyes
építési ütemek között lejátszódó kúszást és
zsugorodást ugyancsak pontosan, a tényleges
időpontoknak megfelelően modelleztük. A lehajlások
különböző peremfeltételek alapján történő
modellezésén túlmenően a kialakult alakváltozáshoz
tartozó feszültségállapot ellenőrzését és a várható
többlet-alakváltozás meghatározását is elvégeztük. |