Folyami és völgyhidak felszerkezetének betolásos szerelési módszertanának kutatás-fejlesztése a Pont-TERV Zrt-nél

Gazdaságfejlesztési Operatív Program „Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása” pályázati felhívás (GOP-1.1.1-11-2012-0415)

A pályázat időtartama: 2012.12.01 – 2014.03.31.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege: 130 200 931 Ft
Kedvezményezett: Pont-TERV Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt.

A pályázat tartalma:

Minden hídszerkezet építése más-más műszaki, gazdasági, környezeti kihívás elé állítja a tervezőket, és gyakran csak a legyártott szerkezeti elemek mozgatása során derül ki, hogy milyen korrekciókra van szükség, amelyek idő- és költségigényes folyamatok. A hagyományos módszerekkel szemben a folyami és völgyhidak korszerű, betolásos rendszerrel történő szerelése számos előnnyel bír. A Pont-TERV Zrt. kutatás-fejlesztési projektje keretében a betolásos szerelési technológiát kívánja még hatékonyabbá tenni.

Ennek első lépése a hazai és nemzetközi tapasztalatok összegzése, tanulmányozása, amely kijelöli a fejlesztési irányt, a megoldandó problémákat. Ezután következik a felszerkezet újszerű szerelési módszertanának kidolgozása. A kutatási eredmények, az új módszertan végül számítógépes szimulációval kerül ellenőrzésre és bemutatásra. A háromdimenziós animáció lépésről lépésre enged majd betekintést a teljes szerelési, mozgatási, építési folyamatba.

Az új módszertan a tervezés és kivitelezés során valószínűsíthető összes problémalehetőséggel előzetesen számol, és ezekre már a tervezés fázisától alternatívákat nyújt. A hibalehetőségek számát csökkentve a korrigálás automatikusan történik. A rendszer emellett a konstrukciós és statikai vizsgálatokból származó algoritmusok segítségével automatizálja a teljes szerelési mozgatást. A korszerű, állítható magasságú szerelő kocsik, az új pályarövidítési funkciók csökkentik a mozgatásokból származó eltéréseket korrigáló átállási időt, ezzel rövidül az összeszerelés időtartama. Az automatizálással, illetve az automatikus korrigálással tovább gyorsul a megvalósítás, illetve csökken a hibalehetőségek köre.

Az új eredmények alkalmazásával bizonyos szerkezetek az eddigieknél jóval több feladatot, több típusú és irányú mozgást és korrekciót tudnak ellátni. Kevesebb szerkezetet kell a helyszínre juttatni, így a logisztikai költségek jelentős része megtakarítható. A szerelés jóval kisebb építési területen folyhat, mint korábban, a környezeti károk minimalizálhatók, és az építési terület helyreállítása a korábbiakhoz képest rövidebb idő alatt és kevesebb költséggel valósulhat meg.

A projekt 2012. december 1-jén kezdődött és a tervek szerint 2014. március 31-én fejeződik be.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg.