A Zalalövő-Bajánsenye-országhatár vasútvonal
Bajánsenyei völgyhídja az 1999-2000 években
épült. Felszerkezete szekrény keresztmetszetű
feszített beton gerendahíd. A teljes szerkezet három
hídból áll: egy egyenes tengelyű 16 nyílású, egy
R=2300 m sugarú ívben levő 14 nyílású, és az ezeket
összekötő 2 nyílású hidakból. Előbbiek a hídfők
felől szakaszos betolással, míg a középső híd a
szerelőcsőrök leszerelése után beállványozással
készült. A felszerkezet független statikai
ellenőrzését a Pont-TERV Rt. végezte el.
A
számítást a TDV Austria RM7 nevű, feszített vasbeton
hídszerkezetek számítására kifejlesztett
programjával végeztük el. A program térbeli
rúdszerkezetre épül, de speciális modulokat is
tartalmaz a keresztmetszetek, a
feszítőkábel-geometria, a feszítés és a
kúszási-zsugorodási folyamatok modellezésére.
A híd feszítőkábelei három kábelcsoportba
sorolhatók: párhuzamos szerelési kábelek a pálya- és
fenéklemezben, ívesen vezetett belső kontinuitási
kábelek a gerinclemezekben, iránytörő sarukon a
szekrényben vezetett külső kontinuitási kábelek. A
program lehetőséget ad a zsugorodás és kúszás pontos
modellezésére is. A számítás során a jellemző
keresztmetszetekben kimutattuk a
szélsőszál-feszültségeket, főfeszültségeket és
törési biztonságot. A szerkezetet mind végleges,
mind szerelési állapotban (a betolásos technológia
miatt a keresztmetszetek jelentős részénél ez a
mértékadó) ellenőriztük. |